Tid til byg-selv-salat

Tid til byg-selv-salat

Er dit barn træt af rugbrødsmadder, kan en tjekket madpakkesalat løfte stemningen. Lad ungerne ”bygge” den ved aftensmaden. Vis, hvordan de bygger salaten op med ”tunge” og ”våde”  ingredienser i bunden og salater, ost og tilbehør i toppen.

Her får du en god idé til hvordan du laver en god salat.
Forestil dig at du deler ingredienserne op i forskellige grupper: Det mættende, det med vitaminer og flotte farver, det med proteiner og til sidst pynt og topping.

Når du kombinerer din salat, så prøv at tage lidt fra hver gruppe. Så vil du få en salat der mætter, er sprød og saftig og indeholder energi nok til dit barns skoledag.


Ingredienser i grupperne

 

Det mættende

Sprød kål, rå blomkålsbuketter, broccoli, edamamebønner, ærter, kartofler, marinerede kikærter, bulgur, linser, fuldkornspasta.
 

Vitaminer og flotte farver

Gulerod, salat, kogte rødbeder, avocado, majs, agurk, peberfrugt.
 

Proteiner

Frikadeller, fiskefrikadeller, kylling, skinke, ostetern, tun, rejer.


Pynt og topping

Soltørrede tomater, brødcroutoner, rosiner, græskarkerner, mandler.